Kreative Trøndelag
Byåsen VGS > Om oss > Aktuelt > Hellastur med Comenius

Hellastur med Comenius

Vi hadde oppmøte klokken 4 på natten utenfor skolens hovedinngang. Her skulle vi bli kjørt i med skolens minibuss ut til flyplassen. Alle var veldig spente, og gledet seg masse til de kommende dagene. Flyet dro fra kalde Norge 0625. Vi mellomlandet i Amsterdam hvor vi hadde tid til både shopping og en matpause, før vi vendte snuten mot Athen. Athen var nest siste stopp, og her hadde vi god tid før vi satt oss på siste fly, denne gang mot Kavala. Vi landet i Kavala på kvelden, og temperaturen var mye høyere enn forventet. Så langt levde Hellas opp til forventningene. Når vi ankom hotellet ble alle positivt overrasket. Det var et veldig nytt, rent og moderne hotell. Kvelden ble avsluttet i selskap med noen av grekerne i hotellets toppetasje hvor det var bar og restaurant.

Det var frokost halv ni neste morgen. Vi var de eneste utenlandske studentene som hadde ankommet Hellas, og hadde derfor hele dagen til å gjøre det vi selv ønsket. Dermed ble det shopping og sightseeing på egen hånd. Vi gikk rundt i byen for å bli kjent før vi spiste pizza på en lokal restaurant. Det var veldig få mennesker som var ute og spiste på restauranten, men alle kafeene var overfylt av grekere. Vi merket ikke så mye av krisen i byen, bortsett fra at de var utrolig glade for å få kunder. Guttene ble lei av all shoppingen så vi dro innom et supermarked og kjøpte litt snacks og brus før vi dro tilbake for å slappe av på hotellet. Kvelden tilbrakte vi på en gresk restaurant sammen med noen av grekerne samt lærerne. Irene og de spanske ankom denne kvelden.

På onsdag spiste vi som vanlig frokost før bussen gikk 08.30 til skolen i Eleftheroupoli. Der møtte vi for første gang jentene fra Irland og spanjolene, og hadde et gjensyn med de greske elevene som var i Norge i mai. Når bussen stoppet på skolen stirret nesten samtlige av de 250 guttene og 40 jentene på oss gjennom gjerdet som omringet skolen, for å få en titt på de nyankomne. Det ble hentet en gitar og mange av de greske elevene og de besøkende samlet seg i en ring med allsang og dans. Etter et par timer spiste vi lunsj; elevene, foreldrene deres og lærerne hadde laget gresk mat som vi kunne forsyne oss av. De hadde også laget mye desserter som vi gladelig nøt i varmen. Når vi hadde spist ryddet vi klasserommet så det ble stor plass, og alle samlet seg der. Gitar, mandolin og keyboard ble tatt fram, og greske sanger ble spilt. De greske elevene danset og trakk oss andre opp for å få oss med på å danse.

Vi tok bussen tilbake til hotellet, hvor vi slappet av i en times tid før vi dro ut og besøkte diverse museum. Først var vi i ei kirke der det var høyt under taket og nydelige dekorasjoner. I gulvet var det glass slik at vi kunne se ned i ei «grotte». Deretter dro vi til et muslimsk hus som var importert fra det gamle Egypt. Når vi var ferdige fikk vi vandre litt rundt alene, før vi møttes på en restaurant for middag. Vi spiste typisk gresk mat, og når alle var ferdigspiste tok vi, altså elevene, oss en gåtur til stranden. Vi måtte være tilbake relativt tidlig, så vi rakk bare å være på stranden noen få minutter før vi gikk tilbake til hotellet.

Torsdagen tok vi bussen til skolen, for å se på drivhuset elevene bruker til å dyrke ulike frukter og bær. Drivhuset lå like utenfor skolen, og var relativt lite, så omvisningen var fort over. Videre skulle vi besøke rådhuset i Eleftheroupoli for å høre på hvordan styresettet fungerer i byen. Også her lå Rådhuset rett ved siden av skolen, så avstandene til de plassene vi skulle besøke var nokså korte! I amfiet i rådhuset skulle de ulike bidragene til nettavisen framføres, og her var det mange gode innslag med forskjellige temaer, som f.eks. sport og mat. Terroraksjonen på Utøya og nordlyset var to av våre bidrag til prosjektet. Etter innslagene vandret vi i gamlebyen i Eleftheroupoli, en fantastisk koselig landsby med små og gamle hus. På grunn av den gamle bebyggelsen fikk vi vite at leie og salg av hus var veldig dyrt. Da det nærmet seg lunsj spiste vi gresk kebab på en uterestaurant like utenfor gamlebyen. Eierne av restauranten var glade for de om lag 40 elevene som benyttet seg av menyen. Resten av dagen ble brukt til bading og soling på sandstranda i Kavala, og et fantastisk herremåltid om kvelden med gresk musikk, dans og god stemning!

Fredag var avreisedag. Ingen var spesielt glade for dette, men hjem måtte vi dessverre. De siste timene tilbrakte vi på et museum. Vi ble vist rundt av en gresk guide hvor vi fikk se forskjellige ruiner. Vi nøt den siste solen før vi tok farvel med alle de fantastiske menneskene vi hadde møtt. Hvem vet, kanskje vi møtes en gang igjen…